روشی برای ترک عادت‌های خود‌ تخریبی

مبارزه با عادت‌های مخرب مقدم بر هر کار دیگری است زیرا اگر نتوانید بر روی این رفتارهای خود کنترلی داشته باشید، تلاشتان برای انجام کارهای تقویت‌ نفس بی‌نتیجه خواهد بود


روشی برای مبارزه با عادت‌های بد:

بررسی قلمرو دشمن: در دفتری که دائم همراه شماست تمامی اشتباهاتی را که در برابر عزت‌نفستان مرتکب شده‌اید، یادداشت کنید. بدون شک متوجه می‌شوید که دشمن شما در لباس‌های مختلف خود را نشان می‌دهد و تلاش شما را در زندگی و روابط بی‌اثر می‌کند. این فهرست ممکن است شامل موارد زیر ‌باشد:
معذرت‌خواهی‌های مکرر،‌پرخوری، بیش‌از‌حد کار کردن، سیگار کشیدن، زیاد  حرف زدن و ...


ارزیابی تهدید: فهرست خود را بر اساس هر موردی که عزت نفس و سلامت شما را تهدید می‌کند با دقت به شش بخش تقسیم کنید و هر کدام از عادت‌های خود را در مقابل یکی از بخش‌های‌ زیر یادداشت کنید:


1- مرگ‌آور 2- بسیار خطرناک 3- خطرناک 4- کمی خطرناک 5- بعضی مواقع خطرناک 6- ناراحت‌کننده


انتخاب یک هدف آسان: انتخاب یک عادت منفی برای ترک کردن و تقویت مهارت‌های دیگر
جست‌و‌جوی نیروی متفق: یافتن دوستی که عادت منفی‌ای مثل شما دارد.
قوی‌ترین فرماندهان خود را تعیین کنید: ارزیابی قوای شخصی که می تواند بیشترین کمک را به شما کند
مغز تحلیل‌گر: که می تواند روشی جامع را طرح‌ریزی کند که نتیجه‌ی آن می‌تواند براحتی‌تحلیل شود
بخش خنده‌دار: شاد و خنده‌دار کردن تمامی جریان‌ها و جلوگیری از یکنواخت شدن آنها
خصوصیات تقویتی: که رفاه و سلامت شما را در الویت قرار می‌دهد


خلاقیت: می‌تواند برای ابزار تخیلات بکار گرفته شود.


بخش عملی: که می‌توان به کمک آن قاطعانه عمل کرد.
انتخاب یک شعار: شعاری را انتخاب کنید که در زمان‌های فشار روحی الهام‌بخش شما باشد عباراتی نظیر این عبارت:« ممکن است مشکل باشد اما غیرممکن نیست»
ترسیم روش کلی: روش خود را بروی کاغذ پیاده کنید بطوری که طرحتان با روش مبارزتان هم‌خوانی‌داشته باشید و آن را در جایی وصل کنید که به خوبی ببینید. از نمودار جدول هم می‌توانید استفاده کنید.
منابع خود را دسته‌بندی کنید: آن مقدار از موجودی خود را که در حال حاضر در دسترس شما قرار دارد و می‌تواند برای مبارزه عادت‌های منفی به شما کمک کند، یادداشت کنید. سپس بررسی کنید چه منابع أیگری را می‌توانید تهیه کنید.
پرچم خود را برافرازید و اعلام جنگ کنید: به دنیا بگویید که به جنگ می‌روید و چرا و در چه زمانی می‌روید اما اسرار خود را فاش نکنید.
اولین حمله‌ی خود را طرح‌ریزی کنید: شما هدف آسانی را انتخاب کرده‌اید پس اولین حمله‌ی خود را سریعا انجام دهید چون درغیراینصورت شکر شما روحیه‌ی خود را از دست می‌دهد و در هفته‌ی اول وظیفه دارید به خوبی مبارزه کنید و مطمئنا این مبارزه‌ای است که به یک پیروزی الهام‌بخش ختم خواهد شد.
ارزیابی روشن دشمن: بدترین دشمن شما، عادتهای  بد دیگر شما است. سعی کنید با یک روش متقابل هوشیارانه یا کمک اضافی نیروهای متفق با این دشمن مبارزه کنید مثلا از دوستی تقاضا کنید که هر روز با تلفن یادآوری‌های لازم را به شما بکند.


در نظر گرفتن طرح‌های احتمالی: هر کسی ممکن است در برنامه‌ریزی‌هایش اشتباه کند چون دشمن همواره غیرمنتظره ظاهر می‌شود بنابراین در کنار هر روشی یک طرح اضافه برای مواقع لازم در نظر بگیرید.


خود را در بهترین حالت نگه‌دارید: مبارزه با عادت‌های مخرب در مدت کوتاه، انرژی شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. تمرین‌های روزانه خود را فراموش نکنید اما باید سعی کنید زمان کافی برای استراحت داشته باشید. هم‌چنین در راه رفتن، لباس پوشیدن خود دقت کنید تا احساس کنید همان فردی هستید که می‌خواهد با عادات بد خود مبارزه کند.
در مقابل غارتگران صمیمی خود را محافظت کنید: این افراد ظاهری دلسوز اما باطنی حسود دارند که خواهان شکست شما در مبارزه‌ای هستند که هیچگاه خود قادر به موفقیت در آن نبوده‌اند.
سلاح خود را آماده کنید: برای مثال شاید مهارت‌های تدافعی شما نیاز به بررسی بیشتری داشته باشد (تا قاطعانه نه بگویید)
از تبلیغات استفاده کنید: با صحبت درباره‌ی خود، به خود انگیزه دهید و خود را تقویت کنید از عباراتی مثبتی نظیر « من پیروز می‌شوم»، « من پشتکار دارم» استفاده کنید. با پیشرفت در مبارزه از تلاش خود تعریف کنید و تقریبا بعد از هر قدم که به جلو رفتید، به خود پاداش دهید.
انتظار رنج را داشته باشید: به خود یادآوری کنید «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود» اما بدانید این رنج‌ها بزودی در سایه‌ی پیروزی فراموش خواهند شد. اگر زخم مانع از پیشرفت شما شد کمی استراحت کنید و دوباره به نبرد بازگردید.
از دوستان دائما کمک بخواهید: نگرانی‌ها و ترس‌های خود را بازگو کنید و کمک بخواهید اجازه دهید همدردی‌های دیگران شما را آرام و در مقابل دشمن‌های درونی تقویت کند.
برای روز پیروزی خود برنامه‌ریزی کنید و جشن بگیرید: این جشن پیروزی برای دیگران نیز الهام‌بخش خواهد بود.
نیروهای تدافعی خود را آماده نگه دارید: ممکن است  عادت‌های بد دوباره بازگردند پس باید خود را با اطلاعاتی مجهز کنیم که از طریق آن نیروهای تدافعی ما بتوانند کار خود را بخوبی انجام دهند. یک راه برای انجام اینکار  تهیه فهرستی از علائم هشداردهنده‌ی اولیه‌ای‌است که تیم دفاعی شما را برای یک عادت در اختیار داشته باشد. قبل از اینکه آن عادات بار دیگر در شما تکرار شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
طاهره جمعه 12 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 21:28

مفید خواهد بود!
خیلی وقتا بیشتر بخش هاشو اجرا میکنم..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد